ماکتهای حرفهای در بیشتر موارد تحت عنوان «Die-cast» یا «دایکست» شناخته میشوند و این در حالی است که لفظ مذکور تنها به مدلهای فلزی مربوط میشود.
در واقع عمده ماکتهای کلکسیونی در دو نوع فلزی و پلاستیکی ساخته میشوند که با توجه به روش ساخت ریخته گری (دایکستینگ) ماکتهای فلزی (که عمدتاً آلیاژی از فلز زینک هستند)، این عنوان برای دسته مذکور ماکتها انتخاب شدهاست.
همچنین مدلهای پلاستیکی در انواع مختلفی همچون رزین، کامپوزیتی و… ساخته میشوند که در این بین، محصولات رزین بیش از انواع دیگر طرفدار دارند. ماکتهای رزین نیز با نوعی مخصوص از قالب گیری تزریفی به تولید میرسند و حالتی شکننده دارند؛ به همین خاطر عمده مدلهای رزین به صورت سیلد (با درهای پلمپ) ساخته میشوند.
اتو آرت در اقدامی جسورانه، محصولات و مدلهای خود را بر پایه ساختار کامپوزیتی برای اولین بار در دنیا ارائه کرد. با ورود برخی مدلهای ساخته شده با استفاده از این متریال جدید که به گفته اتو آرت حسی شبیه به در دست گرفتن مدلهای دایکست اما با جزئیات و خطوط بدنه دقیقتر دارد، شاهد استقبال خوب کلکسیونرها از مدلهایی همچونآلفا روءو 4 سی کامپوزیتی بودیم.
لیسانس تولید
هولوگرام نصب شده برروی یک ماکت که نشاندهنده تحت لیسانس بودن ماکت از شرکت مادر است.
تمامی ماکتهای حرفهای ساخته شده توسط برندهای معتبر، باکسب اجازه از خودروساز مربوط طراحی و تولید میشوند. در واقع برای تولید ماکت محصولی از یک برند مشهور خودروسازی، در ابتدا میبایست قراردادی بین خودروساز و ماکتساز تنظیم شود که به موجب این قرارداد، لیسانس تولید مدلهای کلکسیونی محصولات یک برند خودروساز تا زمان معلومی به یک شرکت ماکتسازی اعطا میشود. در واقع بدین ترتیب شرکت ماکتسازی، امتیاز تولید ماکتهای خودروهای یک خودروساز را خریداری میکند و اگر ماکتساز دیگری قصد تولید محصولی مشابه را داشته باشد، میبایست اجازه تولید آن را از شرکت ماکتساز صاحب امتیاز مادر، دوباره خریداری کند. برای مثال در حال حاضر شرکتهای Norev، پاراگون کیوشو و مینیچمپس امتیاز تولید به ترتیب مرسدس بنزهای مدرن، باموهای مدرن، رولز رویسهای مدرن و پورشههای مدرن (همگی به صورت فلزی) را دارند. البته در بسیاری از موارد هم لیسانس تولید هر خودرو به صورت مجزا به برندهای ماکتسازی فروخته میشوند.
مقیاس
ماکتهای سایز ۱:۶۴، ۱:۴۳، ۱:۲۴ و ۱:۱۸ هامر
مقیاس ۱:۱۸ یعنی برای یافتن ابعاد واقعی خودرو، باید ابعاد ماکت را در ۱۸ ضرب کنیم. ماکتهای در مقیاسهای ۱:۱۸ (تقریباً به اندازه بازو) و ۱:۴۳ (به اندازه کف دست) ساخته میشود. اما ۱:۲۴ و ۱:۱۲ و ۱:۶۴ هم بعضاً مورد توجه قرار میگیرند. برخی مقیاسهای دیگر همانند ۱:۳۲, ۱:۳۶, ۱:۳۸, ۱:۵۴, ۱:۵۰, ۱:۷۲ و ۱:۱۰۰ هم مرسومند.
اخیراً با توجه به محدودیت فضا برای نگهداری کلکسیون مقیاس حرفه ای ۱:۴۳ مورد توجه بیش از پیش قرار گرفته. البته قیمت نسبتاً مناسبتر و تولید برخی مدلها که در مقیاس ۱:۱۸ تولید نشدهاند نیز به این محبوبیت افزودهاست.
۱:۸۷: طول این ماکتها از پنج سانتیمتر تا شش سانتیمتر است.
۱:۷۶: طول این ماکتها از شش سانتیمتر تا هفت سانتیمتر است.
۱:۶۴: طول این ماکتها از هفت سانتیمتر تا هشت سانتیمتر است.
۱:۴۳: طول این ماکتها از ده سانتیمتر تا دوازده سانتیمتر است.
۱:۳۲: طول این ماکتها از چهارده سانتیمتر تا هفده سانتیمتر است.
۱:۲۴: طول این ماکتها از هجده سانتیمتر تا بیست و دو سانتیمتر است.
۱:۱۸: طول این ماکتها از بیست و پنج سانتیمتر تا سی سانتیمتر است.
جزئیات
ماکتهای کلکسیونی بسته به برند ماکتساز، مقیاس و در نهایت رقم پرداختی دارای جزئیات متفاوتی هستند. در واقع در عمده ماکتهای مقیاس ۱:۱۸ تمامی درها باز میشوند، چرخها به همراه غربیلک فرمان میگردند و کابین و پیشرانه از جزئیاتی متناسب با قیمت مدل بهره میبرند. همچنین در برخی مدلهای حرفهای گرانتر شاهد چرخش گاردن هنگام حرکت مدل (مثل هامرH2 برند هایوی۶۱)، بازشدن در کنسول میانی و آفتابگیرهای داخل کابین، در باک و … هستیم. این در حالی است که اکثر ماکتهای ۱:۴۳ به صورت سیلد ساخته میشوند و تنها جزئیاتی در ظاهر دارند.
هرچند که برخی نمونههای گرانقیمت دایکست یا رزین ۱:۴۳ با درهای باز شونده و جزئیاتی از این قبیل به تولید میرسند.
Welly: رقیب اصلی Maisto که از ابتدا در چین فعالیت میکرد و با پیشرفت شگرف خود رقبای ارزان خود را کنار زده، امروزه زیرمجموعه آن یعنی FX ماکتهایی با کیفیت بالاتر تولید میکند.
فروشگاه اینترنتی کارماکتی
از سال 1395 کار خود را آغاز کرده .
پخش وفروش انواع
*ماکت های فلزی راهسازی
*ماکت های فلزی عقبش
*ماکت های فلزی معدن
*ماکت های فلزی خاص دارا است.
این فروشگاه دارای نماد اعتماد است.
ونماد رسانه های دیجیتالی است.